My MuSic

Ibadah SOLAT

setiap muslim yang beriman di akhirat kelak akan dikejutkan dengan pemeriksaan pertama di Akhirat terhadap persoalan solat mendahului perkara fardhu yang lain..
sabda Nabi SAW yang bermaksud : "perkara pertama yang diperiksa ialah solat" ( H.R Abu Ya'la)..
jika perkara solat tersebut tidak diterima ALLAH, pemerikasaan terhadap fardhu yang lain akan lebih teliti seperti puasa, zakat dan haji.
kemungkinan akan ditahan di beberapa kaunter lagi di titian Shirat...menyebabkan lewat masuk syurga malah mungkin terlebih dahulu mendapat seksaan di dalam neraka...
oleh itu, sebagai seorang muslim, kita haruslah sentiasa memeriksa solat kita.. adakah diterima oleh ALLAH?? adakah solat kita selama ini mengikut apa yang ditetapkan syarak??
menurut Abdullah Al-Qari Hj Salleh (A.Q.HA.S.), terdapat 239 kesalah di dalam solat yang seringkali kita lakukan samada boleh membatalkan, menjejaskan atau mencacatkan solat...
secara jujurnya, saya selepas meneliti solat saya selama 20 tahun hidup, rupa-rupanya solat saya mungkin tidak diterima ALLAH...Nauzubillah... Astaghfirullah...
mudah - mudahan selepas saya tahu akan kesilapan solat saya,  saya dapat memperbaiki solat dan InsyaALLAH diterima ALLAH... InsyaALLAH...
bagi saya ilmu Tajwid adalah ilmu terpenting dalam solat kerana kadang - kadang sebutan kita salah dari segi Makhraj dan Tajwidnya....
kita akan bincang sedikit sebanyak apakah kesilapan yang boleh menyebabkan solat kita tidak sah... di lain masa... selamat beramal.... wassalam....